Hoe ver ga je eigenlijk met solliciteren? Hoe ver ga je buiten je eigen comfortzone om te bereiken wat je wilt en blijf je dan jezelf, ben je dan wel authentiek genoeg. Stel je krijgt de baan, nemen ze echt jou dan aan of toch stiekem toch een beetje een would be?
Lastige vragen, want uiteraard wil je wel die ene baan hebben en dus moet je opvallen. Je moet je hoofd boven het maaiveld uitsteken en jezelf onderscheiden. Ik, en jullie vast ook, heb al geconstateerd dat je er waarschijnlijk niet meer komt met een standaard brief en CV. Je moet er een eigen sausje overheen doen. Maar wat is dat sausje dan, in mijn geval wat is dan precies het typische Tess sausje wat ik absoluut aan mijn toekomstige werkgever wil meegeven? En heel belangrijk hoe doe ik dat zonder Tess uit het oog te verliezen?
Personal Branding wat is dat dan precies?
De betekenis is als volgt: Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.
En hoe pak je dat dan aan? Internet is briljant als je dit soort vragen hebt. Je typt het in en er komen direct tig pagina’s naar voren waar je iets kunt vinden over Personal Branding. Goed allemaal doorlezen, even van linksboven naar rechtsonder door ‘scrollen’. Ook hiervoor heb je een plan van aanpak nodig. Wow solliciteren is echt bijna een fulltime baan als je het goed wil aanpakken . De tien tips die ik er uit heb gepikt om mijn ‘brand’ te (gaan) maken staan onderaan deze blog.
Hoe goed ken je jezelf?
Personal branding begint met zelfkennis en het doen van zelfonderzoek. Je moet duidelijk voor ogen hebben wat je zakelijk en privé wilt bereiken en wat je levensdoel is. Je moet weten wat je kunt en wat je leuk vindt. Wat zijn je passies? En vooral wat vind je echt totaal niet leuk?
Bij personal branding gaat het dus absoluut niet om het spelen van een rol. Je anders voordoen dan je bent hou je misschien een tijdje vol, maar nooit lang. Over het algemeen zal een goede recruiter of HR Manager er zo doorheen prikken als je een rol speelt. Personal branding is het vinden van je kracht, van hetgeen je uniek maakt en het uitdragen daarvan. Het maken van een sterkte / zwakte analyse helpt je daarbij.
Een hele goede manier om je zelfkennis te testen is de elevator pitch: kun je in een paar zinnen duidelijk maken wie je bent en waar je voor staat? Kun je in één zin uitleggen wat je Why is?
Personal branding is hot en je kunt niet meer zonder
“Elk aanbod schept zijn eigen vraag” is een bekende spreuk uit de economie. Als die ook voor mensen geldt is personal branding voor iedereen van belang.
De veranderende manier van werken anno 2016 versterkt dit absoluut. Vroeger was personal branding nauwelijks van belang. Je werkte je hele leven voor één baas en promotie was grotendeels gebaseerd op dienstjaren. De huidige tijd van jobhoppen en de onzekere arbeidsmarkt, zorgt er onder andere voor dat bedrijven bijna geen vaste werknemers meer in dienst nemen. Er wordt en zal steeds meer op freelance / zzp basis ingehuurd worden. Door jezelf als duidelijk merk aan te bieden creëer je je eigen markt en je eigen mogelijkheden.
En nu?
Als je weet hoe je in elkaar steekt en wat je sterke kanten zijn dan voer je dit door in je communicatie, in wat je zegt en wat je doet. Dit betekent niet dat je jezelf nu moet forceren om iets te zijn wat je niet bent, maar wél dat je oplet of wat je doet wel bij je merk past.
Je gaat, heel simpel, keuzes maken. Je gaat cultiveren wie je bent met als doel jezelf (als freelancer) zo succesvol mogelijk te maken – wat ‘succes’ voor jou dan ook mag betekenen. Neem hiervoor de tijd. Je bent niet van de ene op de andere dag een sterk merk.
Tien tips die voor mij het belangrijkst zijn:
1. Zorg dat je persoonlijke merk gebaseerd is op je talenten, vaardigheden en passies.
2. Laat je oordeel over jezelf eens varen en kijk zo onbevangen mogelijk naar jezelf. Probeer jezelf zo helder en onbevooroordeeld mogelijk te zien.
3. Zet jezelf op de kaart voordat een ander het doet. Zorg dat je zichtbaar bent. Begin bijvoorbeeld een weblog over jezelf of over je expertisegebied en laat zien wie je bent.
4. Inspireer jezelf. Ga (en blijf!) ook op zoek naar mensen die jou tot voorbeeld zijn, die eigenschappen hebben die je bewondert. Zoek een Role Model, volg op blogs van mensen die jouw voorbeeld zijn of doen wat jij wilt doen. Verdiep je er in, en zorg dat je je blijft ontwikkelen. Ga na wat jouw hart sneller doet slaan, waar jij voor staat.
5. Heb geduld. Een sterk merk is niet zomaar gecreëerd. Je bouwt dit op met één steen per keer – daar is tijd voor nodig.Ga wel vast bewegen, begin er mee en schaaf bij waar nodig. Je veranderd zelf ook nog, dus dat blijft altijd nodig!
6. Concentreer je op je sterke punten. Ik geloof persoonlijk niet dat mensen zouden moeten proberen overal goed in te zijn. Een van de grootste coaches in Nederland heeft daar het volgende over gezegd: Marc Lammers
7. Wacht niet tot je de kans krijgt te laten zien waar je voor staat. Grijp kansen aan, roep je eigen projecten in het leven die weerspiegelen waar jij voor staat, publiceer over je vakgebied en jouw unieke kijk hierop. Deel je visie met mensen die je te spreken krijgt, luister geduldig en probeer te bedenken hoe je die persoon vanuit jouw persoonlijke merk zo goed mogelijk zou kunnen helpen.
8. Zoek de balans tussen gul je gaven delen en een prijs zetten op je meerwaarde. Je kunt altijd informatie prijsgeven, iemand helpen met je kennis, een situatie verhelderen door je talenten. Zo bouw je je persoonlijke merk op, zonder dat je hoeft te wachten op een opdracht om je te bewijzen. Maar wees geen gratis dienstverlener; houd goed het evenwicht in de gaten. Iets van jezelf geven is zakelijk heel gezond, jezelf weggeven echter niet.
9. Wees niet bang om af te wijken van wat ‘gewoon’ en ‘standaard’ is, om de verwachtingen van anderen uit te dagen. Een beetje eigenwijs zijn is noodzakelijk om uniek te zijn en duidelijk af te tekenen tegen een achtergrond van mensen die zo ongeveer hetzelfde doen als jij.
10. Blijf authentiek. Er is niks mis mee om een beetje selectief te zijn in wat je over jezelf naar buiten brengt. Maar blijf een onvervalste persoon en forceer je niet om iets te zijn dat eigenlijk niet bij je past, of dat je niet waar kunt maken. Mensen hebben haarfijn in de gaten of het klopt wat ze voorgeschoteld krijgen.
Kom je er toch nog zelf niet helemaal uit, vraag eens aan anderen wat ze van je vinden, wat zij denken dat je sterke en zwakke punten zijn. Wat dan heel belangrijk is, zie dit niet als commentaar, maar als opbouwende kritiek en doe er je voordeel mee!
Schrijf vervolgens voor jezelf je Elevator Pitch op, zeg hem een paar keer hardop en gebruik dit bijvoorbeeld als samenvatting op je LinkedIn Profiel.
Wat mij betreft is Personal Branding dus hot, wil je echt opvallen en laten zien wie je bent, dan kun je gewoon niet meer zonder!
Trackbacks/Pingbacks