+31648793989 tess@tessschuurman.nl

In mijn één van mijn vorige blogs gaf ik al aan dat Social Media een must is en dat je ook echt een strategie nodig hebt.

 

Social Media is anno 2016 een van de meest krachtige middelen om te gebruiken in je Marketing. En als je het goed doet, kun je ook echt een enorm sterke ‘persoonlijke’ band krijgen met je (potentiële) klanten. Ik zie echter nog te vaak dat Social Media gebruikt wordt omdat iedereen het doet. Als er geen duidelijk en strak plan is dan kun je het net zo goed niet doen. Zonder plan is het zonde van je tijd en het kan zelfs meer kwaad dan goed doen.
Zoals Seth Godin aangeeft in zijn boek “ Meatball Sundae”is dat veel bedrijven Social Media gaan toepassen, maar dat vervolgens de interne processen niet op orde zijn. Zo hebben ze bijvoorbeeld een slechte klantenservice of slechte producten. Dan kun je wel een Social media strategie hebben die echt werkt, maar dan heb je dus duidelijk een gevalletje Meatball Sundae.De topping is geweldig, maar de bodem …bah (voor meer info klik hier http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2007/09/meatball-mondae.html)
Zorg er dus voor dat je naast het invoeren van een Social Media strategie dat je interne processen kloppen, je een ijzersterk team hebt en dat je goede producten hebt.

Om te optimaal te profiteren van Social Media, moet je ook hiervoor een kraak heldere strategie hebben. Een strategie waarin naar voren komt wat je wilt bereiken, wie je (potentiële) klanten zijn en wat je concurrentie doet.

Ik zal nog een paar tips geven die echt kunnen helpen:

Wat is je doel?
Met iedere reis die je maakt, moet je weten wat de eindbestemming is, waar wil je naartoe? Met het creëren van een social media strategie werkt het net zo, je moet weten waar je naartoe wilt. Wat is het doel van de inspanningen die je gaat leveren aan je social media marketing? Wat wil je bereiken? Wil je dat mensen op de hoogte zijn van je merk, brand awareness creëren? Wil je je verkoop stimuleren, of wil je meer mensen richting je website / webshop halen?
Is het een doel om meer loyaliteit onder je klanten te krijgen, of wil je er voor zorgen dat je klanten ook klanten blijven? Misschien wil je het allemaal wel. Wees realistisch focus op één of twee doelen, als je je aandacht te veel verspreid zul je je doelen niet behalen.

Creëer meetbare doelstellingen.
Aan de hand van je doel ga je duidelijke doelstellingen maken. Omdat deze meetbaar moeten zijn kun je het beste de welbekende SMART methode toepassen. (specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en binnen een bepaalde tijdsspanne)
Zodra je je doelstellingen heb vastgesteld, moet je er voor zorgen dat je ze ook kan meten. Zoek de juiste middelen om te meten en te analyseren zodat je je voortgang kunt kwantificeren.
Dit helpt je niet alleen om aan te geven wanneer je je eindbestemming hebt bereikt, maar ook zal het helpen om eventuele problemen bijtijds op te sporen. Met deze informatie kun je, als het nodig is, je koers op tijd bijsturen of aanpassen.

Typeer je klanten
Nu je weet waar je naar toe gaat, ben je er nog niet. Je weet namelijk nog niet hoe je er moet komen. Een succesvolle social media strategie gaat er om dat je je richt op de juiste groep met gebruik van de juiste boodschap. Als je dit juist wilt doen, moet je natuurlijk wel weten wat er omgaat bij je lezers, je volgers en je fans.
Hoe doe je dat dan? Denk goed na over wie je ideale klant is. Schrijf dit zo gedetailleerd mogelijk op. Geef je ideale klant een naam, hoe oud is hij (zijn ze)? Wat is hun inkomen? Bij wat voor soort bedrijf werken ze? (groot – middel – klein – alleen)? Hebben ze kinderen? Wat vinden ze leuk en wat niet? Waardoor worden ze gemotiveerd? En zo kun je nog wel een tijdje doorgaan. Doel hiervan is, is dat je visualiseert hoe je ideale klant er uit ziet en dat je ze op de juiste manier kunt gaan benaderen. Heb je meer dan één ideale klant, creëer dan een apart plaatje voor iedereen.

Kijk goed naar je concurrenten
Open deur? Ja natuurlijk, maar als het gaat om Social Media Marketing kun je natuurlijk heel goed bij de concurrenten kijken wat werkt en wat niet. Zij zullen zich op dezelfde doelgroep richten als waar jij je op wilt gaan richten, dus waarom niet! Als je de concurrentie links laat liggen en er geen aandacht aan besteed, laat je een enorme mogelijkheid liggen om te leren van hun fouten, maar vooral van wat ze goed doen!
Om een concurrentie analyse te maken, pak je de top drie van de grootste concurrenten die er zijn. Bekijk op welke social media kanalen zij aanwezig zijn en bestudeer hun content. Is het zakelijk of persoonlijk? Gebruiken ze humor of juist niet? Hebben ze het alleen over hun eigen product of gebruiken ze ook andere informatie? Waar ligt de focus op?
Vervolgens ga je kijken hoe je concurrentie het doet (hoe veel volgers, welke post wordt veel geliked, welke niet, welke reacties krijgen ze) Deze informatie helpt je met het bepalen van een succesvolle strategie.

Ontwikkel je eigen content
Nu je weet wat je concurrenten doen en hoe je ideale klant eruit ziet, kun je content gaan ontwikkelen. Wat is de boodschap die je wilt vertellen? Wat wil je delen? Nog niet volledig uitgeschreven content, nee meer een aantal onderwerpen waarover je wat wilt vertellen. Onderwerpen waarvan jij denkt dat ze aanslaan bij je klanten. Onderwerpen waarvan jij denkt dat er behoefte aan is.
Je kunt natuurlijk altijd die content onderwerpen pakken die het goed doen bij je concurrenten. Zorg er wel altijd voor dat je iets unieks aanbied. Net iets extra’s wat zij niet doen. Met wat kun jij je onderscheiden ten opzichte van je concurrentie? Dit zal er uiteindelijk voor zorgen dat jij een stijl ontwikkeld is die uniek is en eigen is. Wees niet bang om creatief te zijn, te worden. Social media moet spannend en boeiend zijn en niet saai.

Kies jouw kanaal!
Omdat niet alle social media platformen hetzelfde zijn, is het van groot belang dat je dat kanaal kiest wat past bij jouw boodschap, bij jouw product.
Het kan helpen als je influencers zoekt die in dezelfde markt opereren. Deze influencers kunnen jouw doelgroep benaderen. Deze influencers hebben een soort vertrouwensband met jouw potentiele klanten en als ze jouw product aanraden, dan ‘moet het wel goed zijn’. Ik zeg niet dat je dit moet doen, helemaal niet, maar het kan je wel helpen om een positieve buzz te creëren rondom jou, je merk of je product.

Maak een content plan.
Je moet een sterk plan ontwikkelen rondom je content. In dit plan moet je goed materiaal hebben wat er voor zorgt dat je klanten, je volgers en fans zich verbonden met je voelen en steeds meer van je willen weten. Uiteraard moet de content die je ontwikkeld wel in lijn zijn met je boodschap, met je doelstellingen. Ook moet het geschikt zijn voor het social media kanaal wat je gaat gebruiken. Een stuk tekst op Instagram zal niet werken.
Je content is meer dan alleen product informatie. Denk goed na over de toegevoegde waarde die je aan je (potentiële) klanten kunt bieden.
Gebruik de verschillende mogelijkheden die er zijn, tekst, foto’s, video’s etc. Dat maakt je boodschap een stuk aantrekkelijker.
Social Media vraagt om een constante aanwezigheid, dus zorg er ook voor dat je continu nieuwe en up-to-date informatie hebt. Social Media is in beweging, je content moet dat ook zijn.

Werk met een content kalender.
Waarom zou je dat in godsnaam doen? Omdat het je leven zoveel makkelijker maakt. Het is veel werk om veel en goede content te creëren en vervolgens te posten. Met een content kalender kun je dit veel makkelijker organiseren. Het is niet spannend, maar het zorgt er wel voor dat je precies weet wanneer je welk bericht gaat delen.
Het is ook een middel om het verwachtingspatroon van je klanten te managen!?! Hoe dat zo dan? Je klanten weten dan ongeveer precies wanneer ze weer een boodschap van jou kunnen ontvangen. Het zorgt voor vertrouwen bij je klanten als ze er op kunnen rekenen dat ze eens in de zoveel tijd nieuwe informatie van je kunnen ontvangen.

Als je deze stappen volgt, ben ik er van overtuigd dat men niet meer om je heen kan. Misschien heb je nog een toevoeging of ben je het hier totaal niet mee eens. Laat het hieronder weten, ik ben heel benieuwd…