Sinds jaar en dag ben ik direct of indirect met marketing bezig. Waarom? Omdat ik marketing leuk vind. De dynamiek die er bij komt kijken, de verschillende manieren waarop je het kunt toepassen. De vertaalslag die je naar je eigen bedrijf dan wel product moet maken. Je afvragen hoe je je klanten het best bereikt. En nu helemaal met het internet, het snelle schakelen, de interactie die je nu veel meer hebt met je klanten. Zo gaaf, je zou me er bijna wakker voor kunnen maken!
De ontwikkeling van de marketing mix
In het kader van mijn werkervaringsplek bij Kittyhawk ben ik me weer wat meer gaan verdiepen in de marketing mix. Wat is dat ook al weer precies? Hoe zat het in elkaar en vooral kun je dat nu nog zo doen of zijn ook daar verschuivingen geweest? En zo ja, dan moet je dus op een andere manier je marketing uitvoeren.
De marketing mix in de product economy
Toen ik op de hotelschool mijn afstudeerrichting moest kiezen, heb ik dat heel bewust voor marketing gedaan. En tijdens het schrijven van mijn afstudeerproject heb ik zoals zovelen de marketing mix van McCarthy gebruikt. Hij had bedacht dat bedrijven over 4 dingen na moeten denken als ze succesvol een product willen verkopen. Deze 4 dingen, bij alle marketeers bekend als de 4 p’s waren: Product, Prijs, Plaats, en Promotie. Dat zal geen geheimen meer voor je hebben, maar mocht je even je geheugen op willen frissen, dan vind je hier een korte uiteenzetting.
Al snel volgde de 5de namelijk die van Personeel. En het laat zich raden, er kwamen ook een 6de en 7de bij. Proces en Physical Evidence. Deze drie elementen werden er aan toegevoegd om duidelijk aan te geven dat diensten anders worden beleefd dan goederen.
De marketing mix in de consumer economy
Door de komst van het internet en door allerlei instanties die de consument beschermen, veranderde er wel iets fundamenteels. De macht lag niet langer bij de leverancier van een product, maar kwam steeds meer bij de klant te liggen. De marketing mix moest dus niet meer product gericht, maar veel meer consument gericht worden. En zo werden de 4 P’s de 4 C’s.
- Product naar consumenten oplossing (Customer solution).
- Prijs naar kosten voor de consument (Cost to the customer).
- Plaats naar gemak (Convenience) ‘gemak van de klant’.
- Promotie naar communicatie (Communication).
Meer informatie over de 7P’s en de 4C’s vind je in dit artikel.
De marketing mix in de purpose economy
Ik gaf het in het begin al aan dat er veel veranderd is met en door de komst van het internet en snelle ontwikkelingen van social media en mobiele technologie. Dit heeft ook heel veel invloed op de manier waarop je je fans, je volgers, je trouwe klanten moet benaderen. We zijn van een product economie, via een consumer economy nu in een purpose economy terecht gekomen. Klanten kijken niet enkel meer naar de producten en services van een bedrijf of merk. Vragen als ‘Wat is de betekenis van een bedrijf?’, ‘Hoe stel je niet meer de winst van een bedrijf centraal, maar veel meer wat de betekenis is voor de samenleving, de arbeiders en de lokale omgeving?’, ‘Wat drijft een merk?’ worden steeds belangrijker.
Als door de ontwikkeling van de product economy naar een consumer economy zorgde voor een behoefte aan een nieuwe marketing mix, dan kun je je voorstellen dat bij de purpose economy ook een nieuwe marketing mix past. Kimberly Kadlec, Worldwide V.P., Global Marketing Group at Johnson & Johnson heeft 4 nieuwe P’s gedefinieerd (bron: Forbes.com).
Deze 4 nieuwe P’s van de purpose economy
Purpose: in plaats van nadenken over het product of dienst moeten bedrijven juist gaan nadenken over de purpose van het bedrijf. De intrensieke motivatie of zoals Sinek zegt “Start with Why“. Waarom ben je hier, waarom doe je wat je doet? Mensen zullen meer en meer op zoek gaan naar producten en diensten bij bedrijven die in dezelfde dingen geloven en nastreven. Daarnaast zoeken mensen steeds meer naar merken die voor hen relevant zijn en die toegevoegde waarde leveren.
Presence: Ben aanwezig daar waar de mensen zijn, probeer ze te bereiken waar ze zijn. Waar voorheen het product op bepaalde plaatsen aanwezig was, is het tegenwoordig een stuk makkelijker om mensen te bereiken vanaf elke locatie die je wenst. Voorheen konden de merken met grote budgetten bereik gewoon kopen. Maar dat is niet meer voldoende. Enerzijds is de mediaconsumptie van mensen sterk verschoven en versnipperd waardoor kwalitatief bereik kopen gewoon te kostbaar is geworden. Maar klanten verwachten ook steeds meer van merken. Ze verwachten dat merken toegankelijk en ondersteunend zijn.
Proximity: Big data, de opkomst van mobiele communicatie en nieuwe technologieën geven bedrijven meer inzicht in hun klanten en fans. Door de toename van Big Data kun je heel gepersonaliseerd contact met je klanten hebben. Het geeft de marketeer de mogelijkheid om de klanten en gebruikers te bereiken op een meer toegespitste en meer betekenisvolle manier, wanneer en waar ze willen. Door het gebruik van de sociale media waar hun doelgroepen actief zijn en real-time technologieën zoals bijvoorbeeld Google Hangouts kan een merk steeds dichter bij de klanten komen. Merken die hier niet snel in mee kunnen – niet dichterbij de klant komen en ze niet targetten op een meer betekenisvolle manier – zullen de boot missen.
Partnerships: Er is geen merk groot genoeg om het alleen te doen. Geen merk kan functioneren als een eiland. Partnerships ondersteunen alle andere p’s. Het helpt om de purpose te leveren. Ze creëren een grotere aanwezigheid en zorgt ervoor dat we dichter bij de key stakeholders en klanten staan. Wanneer we het over partnerships hebben, hebben we het over veel meer dan een transactionele relatie alleen. Het gaat over het creëren van een win – win oplossing die de innovatie accelereert, toegang tot nieuwe markten biedt, geloofwaardigheid verhoogd, bereik vergroot en de kosten voor acquisitie verminderd.
Een mooi voorbeeld hiervan is de My Starbucks Idea waar Starbucks de fans om ideeën vraagt. De fans en klanten van Starbucks kunnen daar elk idee opperen. Of het nu gaat om een nieuw smaakje in de koffie, een nieuwe vorm van de beker of ideeën voor loyalty acties. Starbucks zelf kan hierop reageren, maar ook de leden van deze pagina kunnen er op reageren. Zo betrekt Starbucks haar fans, krijgt commitment en vergroot het engagement met het product/merk.
De oude 4P’s zijn niet meer voldoende
Er zijn dus inderdaad aardig wat verschuivingen geweest op het gebied van de marketing mix. Je kunt de ‘oude mix’ niet meer gebruiken wil je heden ten dage op de juiste manier je doelgroep benaderen. Waar voorheen marketing gebruikt werd om ons te onderbreken en uiteindelijk winst te behalen, gaat het nu veel meer over het inspireren van mensen, ze deelgenoot maken van je product / merk. Zorgen voor interactie met je volgers en zelfs een stukje co-creatie.
Ik heb in ieder geval een heel goed gevoel over deze nieuwe manier van werken/denken. Deze 4 p’s passen naar mijn mening veel beter in de huidige purpose economy. Ik denk dat als je als bedrijf deze 4 p’s goed toepast je veel meer uit je online marketing strategie kunt halen!
Wat denk jij van de nieuwe 4P’s?
Kende jij deze 4 p’s al? Werk je er al mee? Pas jij ze toe? Of juist helemaal niet en gebruik je een ander model. Wat zijn jouw bevindingen van deze 4 p’s? Ik ben heel benieuwd en ik zou het heel leuk vinden als je je bevindingen hieronder met mij wil delen!