Profileren, hoe doe je dat?
In mijn vorige blog zei ik het al, Personal Branding is hot! Daar moet je dus absoluut iets mee gaan doen. Onder andere moet je je zelf gaan profileren. Jezelf op de kaart zetten. En waar kun je dat tegenwoordig beter dan op LinkedIn?
Maar wacht, vlak Facebook, Twitter en Instagram zeker niet uit. Een beetje HR professional / recruiter bekijkt al je profielen. De grootste focus ligt (nog steeds) op LinkedIn.
Laat ik beginnen met een aantal open deuren… Zorg er in ieder geval voor dat je LinkedIn profiel hetzelfde is als je CV. Pas op dat het niet lijkt alsof het over 2 verschillende personen gaat. Inderdaad een open deur, maar je zult versteld staan, ik heb laatst een artikel gelezen met exact dit voorbeeld. Het komt dus echt nog voor.
Ik vraag me dan af “hoe dom kun je zijn”, maar ik ben wel even heel snel naar mijn eigen profiel gaan kijken of het bij mij wel klopte. 😉 Let ook goed op als je een Engels en Nederlands profiel hebt dat deze, op misschien een vertaling na, letterlijk hetzelfde zijn!
De uitdaging ligt mijnerzijds niet hier, iedereen kan er voor zorgen dat deze profielen aansluiten bij je CV.
Nee, de uitdaging ligt wat mij betreft in het volgende: Wat mij iedere keer verteld wordt, door loopbaancoaches, goede vrienden, UWV you name it, is dat je per vacature je brief en je CV moet aanpassen. De brief is mij volkomen duidelijk, al heb ik in mijn werkende leven ook vaak genoeg een brief langs zien komen gericht aan heel iemand anders bij een heel ander bedrijf, een duidelijk geval van copy – paste niet goed uitvoeren.
Je moet er voor zorgen dat je sollicitatie brief geen eenheidsworst is. Ik heb hier overigens een webinar over gevolgd van Cindy Stechweij van cin in carriere. Absoluut de moeite waard om te doen. In mijn volgende blog zal ik het verder over de brief hebben. Nu over hoe profileer je je op Social Media? En pas je je CV en dus ook je LinkedIn profiel bij iedere vacature?
Niet dat je ineens hele andere profielen hebt, maar je legt per vacature de nadruk op iets anders, andere kwaliteiten en werkervaringen die je hebt opgedaan. De kwaliteiten die precies bij deze ene functie passen. Hoe werkt dit dan op je LinkedIn profiel?
Als je nu vanuit een werksituatie gaat solliciteren en je wilt niet dat dit out in the open is, let er dan op dat je de veranderingen die je maakt uit zet op je profiel (dit is een mogelijkheid, check de instellingen van LinkedIn). Dan heeft in principe niemand in de gaten dat je iets aanpast. Zover duidelijk en makkelijk. Dit kan iedereen, maar wat nu als je net als ik meerdere sollicitaties moet doen?
Vanuit het UWV moet je per 4 weken 4 sollicitaties doen, maar iedereen weet dat je er meer gaat en moet doen om meer kans te maken. Niet dat ik op alles reageer, nee totaal niet, het bedrijf en de functie moeten mij wel aanspreken anders ga ik niet reageren.
Mijn core business van de afgelopen jaren is toch wel in een ondersteunende functie geweest. Dit is ook makkelijk duidelijk de maken met CV en profiel. Dit is dan ook de richting waarin ik solliciteer, maar ik heb uit een rapport van het UWV begrepen dat als er 1 functie is in dit vakgebied, er 500 andere mensen zijn die hierop reageren.
Als dat zo is, blijf je dan kosten wat het kost hierop reageren? Voor mijn gevoel verklein je de kans op een nieuwe baan dan aanzienlijk. Ik wilde mijn kansen wat meer spreiden en ben op wat meer verschillende vacatures gaan reageren in verschillende richtingen. En dan? Moet je dan iedere keer je profiel aanpassen? Lastig als je in één maand op zo’n 12 verschillende vacatures reageert. Is dat dan ook verstandig? Hier dus mijn eigen uitdaging. Ik heb besloten dat mijn LinkedIn profiel en CV leading zijn. Deze pas ik niet aan. Daarentegen schrijf ik voor iedere vacature een andere brief. Ik verdiep me in de bedrijven, de vacature tekst en schrijf mijn brief.
Facebook, Instagram en Twitter
Goed nu dan even de open deuren voor deze drie! Nee, dat is niet nodig, daar kijken ze toch niet naar? Zeker wel, en sommigen misschien nog wel meer dan naar LinkedIn. Wat je toch nog heel heel veel ziet is dat mensen klagen op de sociale media, ze snappen op zich dat ze daar LinkedIn voor moeten gebruiken, maar voor Twitter is daar een veel gebruikt medium voor. Probeer dat niet te doen, tenzij je een ‘die hard’ klager bent, dan doe je je in ieder geval niet anders voor dan wie je echt bent ;-). Het is natuurlijk zeer Nederlands om te klagen, maar let op klaag niet over je werk, je baas of je collega’s en echt geloof me, dit gebeurt nog steeds. En als je nu gewoon aan het werk bent en denkt, ach dat slaat niet op mij ik ben toch niet op zoek naar een andere baan, denk ook dan nog maar even drie keer na. Alles, echt alles wat je op internet doet is terug te vinden!
- Plaats geen foto’s van het mooie weer, of het strand als je je ziek hebt gemeld. (ook dit is niet verzonnen)
- plaats dan geen opmerkingen als: “ na het versturen van 600 brieven, mag ik eindelijk op gesprek komen”. Dit zijn uitingen die je uiteraard mag doen, maar doe dit thuis, bij vrienden, aan de telefoon.
Denk dus heel goed na over wat je doet en hoe je het doet.
Wat dan wel? Ga niet ineens hele positieve quotes of uitlatingen op je sociale media plaatsen, zeker niet als je dat nog nooit eerder hebt gedaan. Wees jezelf, wees authentiek, let er wat meer op want trust me ze kijken ook een stukje terug op je tijdlijn.
Bedenk goed wat je wil dat een potentiële toekomstige werkgever wilt laten weten, wat je met ze wilt delen. Ook als je nu gewoon een happy camper bent en totaal niet opzoek naar een andere baan. Houd er altijd rekening mee! Dus wat wil je delen en wat niet, wat is slim en wat totaal niet?
Stel je wilt met kinderen werken, op een basisschool of in de kinderopvang, en je hebt zelf kinderen waarmee je vaak spelletjes doet of andere leuke dingen, dan is het natuurlijk handig om dit te delen. Of als je net als ik in de Online Marketing verder wilt, dan moet je je toekomstig werkgever natuurlijk wel laten zien dat je iets met sociale media doet!
De moraal van dit verhaal
Zie je online aanwezigheid als een pre-selectie. Als dat van geen kanten klopt, kun je er vanuit gaan dat je niet zal worden uitgenodigd. Laat, als je jezelf gaat profileren, ook hier je kwaliteiten en talenten zien, wees positief, en vooral wees jezelf en wees authentiek.
Hebben jullie nog tips hoe je jezelf het beste kunt profileren?Gebruiken jullie ook Pinterest? ik ben heel benieuwd, laat het hieronder weten!