Wat is jouw Marketing plan Tess? Welke strategie pas jij toe? Pas jij eigenlijk een marketing strategie toe bij het bloggen en het vinden van je droombaan? Of doe je maar wat? Deze vragen zijn mij wel eens gesteld.
Plan van aanpak
- Stel precies vast welke functie je wilt of wat voor soort werk je wilt doen. Als je droombaan nog niet bestaat kun je deze wellicht creëren.
- Bepaal zelf het bedrijf of de persoon waarvoor je wilt werken.
- Verdiep je in je toekomstige werkgever. Onderzoek de visie, het personeelsbeleid en de carrièremogelijkheden van het bedrijf.
- Inventariseer je talenten en je vaardigheden. Bepaal aan de hand hiervan wat je te bieden hebt en specificeer je ideeën, ontwikkelingen en toegevoegde waarde jij met succes kunt aanbieden.
- Denk even niet aan de baan. Vergeet de routine van een sollicitatie gesprek. Concentreer je volledig op de toegevoegde waarde die jij kunt bieden.
- Al je jouw plan goed doordacht hebt, schrijf het dan gedetailleerd op.
De stappen die ik hierboven beschreven heb, zijn onderdeel geweest van mijn plan van aanpak. Hoe kom ik aan een baan, hoe vind ik een droombaan? Mijn eigen marketing plan om mezelf in de markt te gaan zetten. Ik ben mijn droombaan gaan visualiseren, mijn toekomstige werkplek en mijn werkzaamheden. Ik zag mezelf regelmatig ergens zitten en zo werkte ik stap voor stap verder.
Wat wil je niet in je baan?
Dit was één van de vragen die tijdens mijn sollicitaties gevraagd is. Hoe goed die vraag ook is, wil je daar tijdens een sollicitatiegesprek wel echt antwoord op geven? Ik weet ondertussen dondersgoed wat ik wel en niet wil. Aan de andere kant, na anderhalf jaar gaan de scherpe kantjes er ook wel af en ben je bijna geneigd, bijna om dan maar iets aan te nemen. Je moet werken. Aan het einde van je WW uitkering van je namelijk terug op de bijstand, wat in mijn geval niet heel veel tot niets is aangezien ik getrouwd ben en manlief gelukkig gewoon werk heeft. Dit brengt wel een heel andere dynamiek met zich mee. Het zorgt er voor dat je datgene wat je echt niet wilt in een baan, dat je dat als onderhandelingspunt in je hoofd mee neemt. Het is belangrijk, maar wordt minder naarmate de tijd verstrijkt.
Anderhalf jaar.
Uiteindelijk ben ik anderhalf jaar hier mee bezig geweest. Het is ook niet iets wat je in een middag op een kladje schrijft. Nou ja, op schrijven misschien wel, maar je blijft er altijd aan schaven. Je groeit en je wensen groeien mee. Je idee over een droombaan veranderd ook met de tijd, je plan dus ook. Als je mijn blog vaker gelezen hebt en daar ga ik eigenlijk wel een beetje vanuit, weet je dat ik het druk heb gehad de afgelopen anderhalf jaar. Druk met oriënteren, solliciteren, gesprekken voeren. Dat ik een rechtse in mijn gezicht heb gekregen en uiteraard ook dat ik weer opgekrabbeld ben en ook weer door ben gegaan.
Social Media strategie
Een onderdeel van mijn Marketing Plan was mijn Social Media strategie. Een blog, een facebookpagina en LinkedIn. Ik heb het er al eerder over gehad, gebruik je social media en je netwerk in je voordeel. Linkedin is één van die kanalen die je kunt gebruiken om je CV online te zetten. Eerlijk? Ik had weinig fiducie in Linkedin “ an sich”. Wat ik wel merkte was, dat als ik mijn blog deelde via LinkedIn, er meer mensen aan het gluren waren. Ja gluren, want contact met mij zoeken, met mij linken, dat gebeurde in mijn optiek nog veel te weinig.
Toch opgevallen
Toch ben ik opgevallen, laat ik het anders zeggen, is mijn profiel opgevallen. Ik blijk toch een unieke combinatie te hebben. Haha, wie had dat gedacht! En wat dan precies: ik ben administratief sterk, analytisch, heb kennis van Social Media, Online Marketing, Bloggen en kennis van wijn! Ik ben benaderd via LinkedIn en ben op gesprek gegaan. Hoe heerlijk is dat, als je niet zelf die sollicitatie schrijft en op uitnodiging gaat, ben je gewoon jezelf. En dat is zo fijn, dat praat een stuk makkelijker.
Wat doe ik dan nu?/
Wat doe ik dan nu? Ik ben aan het werk! Ja, echt ik ben sinds 1 maart aan het werk! Ik ben aan de slag gegaan bij Wijnig.nl. Eén van mijn passies is wijn en hoe fijn is het om van je passie je werk te maken! Heel anders dan bij mijn vorige baan in de wijn, alles gaat online dus ook mijn andere passies kan ik toepassen.
Moraal van mijn verhaal
De moraal van mijn verhaal is toch echt dat de aanhouder wint! Anderhalf jaar was iets langer dan ik had gedacht en ook wel gehoopt, maar ik was er steeds van overtuigd dat het goed zou komen. Dat is ook mijn tip voor een ieder die in hetzelfde schuitje zit. Hou vol! Geef niet op!
Trackbacks/Pingbacks